BMW serii 6 – historia, dane techniczne, silniki

Praktycznie wszystkie modele BMW mają raczej dość prostą historię, która opiera się na jednym koncepcie przez cały okres istnienia. Inaczej jest w wypadku serii 6, która jest i była budowana w trzech okresach, a koncepcja zmieniała się przez lata. Aktualnie seria 6 różni się od tej sprzed lat i nie jest już autem sportowym, a samochodem typu Gran Turismo.

BMW serii 6 – historia modelu

Pierwsze BMW serii 6 to auto dość stare. Powstało ono bowiem w 1975 roku i było to sportowe coupe z segmentu E. Samochód ten jest znany pod kodem E24 i jest to jedno z najładniejszych starych samochodów od BMW. Na bazie tego modelu powstało między innymi BMW M635CSi, czyli jedno z pierwszych BMW M, a także Alpina B7. Auto to w roku 1989 zostało jednak zastąpione przez BMW serii 8.

Samochody z serii 8 przestały być produkowane jednak już w 1999 roku. W tej klasie BMW nie oferowało jednak pojazdu przez kolejne 4 lata. Uległo to zmianie dopiero w 2003 roku. Wtedy BMW na bazie płyty podłogowej z BMW serii 5 E60 zbudowało nowe BMW serii 6. Kod fabryczny tego samochodu to E63, a kabriolet znany jest jako E64. BMW serii 6 E63 wyróżnia się przede wszystkim dość niecodziennym wyglądem tyłu przez to, że klapa bagażnika wystaje poza obrys lamp, przez co wygląda to wręcz nieco dziwnie i nieproporcjonalnie. Uległo to zmianie przy okazji faceliftingu. Na bazie tego auta powstało też BMW M6 w roku 2005.

Druga generacja nowoczesnej serii 5 powstała w 2010 roku. Auta osobowe z tej serii otrzymały kod F12 oraz F13 i ponownie było to sportowe coupe bądź kabriolet z luksusowymi akcentami. Największe zmiany to adaptacyjne światła LED, nowa konstrukcja przodu, czy też bardziej estetyczny i proporcjonalny tył z lampami, które nachodzą również na klapę bagażnika. Historia zatoczyła jednak koło i BMW serii 6 znowu zostało zastąpione przez serię 8. Produkcja tej generacji zakończyła się w 2018 roku.

Samochody osobowe z serii 6 od BMW wciąż jednak istnieją. Zmieniły one tylko swój wygląd. Od 2017 roku są to bowiem auta serii 6 Gran Turismo, która przejęła schedę po serii 5 Gran Turismo, dzięki czemu samochód ten jest łatwiejszy do sklasyfikowania. Nowa seria 6 to 5-drzwiowy liftback przeznaczony do długich i wygodnych przejazdów ze sportowym zacięciem.

BMW serii 6 – dane techniczne

BMW serii 6 Gran Turismo to naprawdę spore auto, gdyż mierzy ono aż 5091 milimetrów przy rozstawie osi rzędu 3070 milimetrów. Szerokość samochodu to 1902 milimetry, a wysokość sięga 1538 milimetrów. Masa własna to z kolei około 1700 kilogramów.

BMW serii 6 – gama silnikowa

Podstawowy silnik to jednostka wysokoprężna 2.0 R4 o mocy 190 KM. Jest to miękka hybryda podobnie jak każdy silnik montowany w nowej serii 6. Poza tą jednostką znajdziemy jeszcze jedną rzędową czwórkę. Jest to benzynowy silnik o mocy 258 KM montowany w wersji 630i.

Pozostałe jednostki napędowe to już typowe dla BMW rzędowe szóstki, a dokładniej silniki B57 i B58. Wysokoprężne silniki mają kolejno 286 i 340 KM, a topowa benzyna, która jest wręcz świetnie znana, gdyż trafia do większości nowych BMW oddaje do dyspozycji 333 KM.