BMW M6 – opis i cennik

BMW M6, czyli sportowe coupe klasy wyższej z bawarskiej marki może być ciekawą propozycją na rynku używanym. Model nie jest produkowany od trzech lat, lecz był dostępny od 2003 do 2018 roku, a jego pierwsza generacja powstała już w 1983 roku jako BMW M635CSi. Dziś seria 6 praktycznie odeszła do lamusa i pozostała w gamie tylko jako gran turismo, a inżynierowie z BMW M zajęli się odnowioną serią 8, na bazie której produkowane jest BMW M8.

BMW M6 – historia modelu

BMW M6 ma naprawdę ciekawą historię, gdyż jest to jeden z najstarszych samochodów, którymi zajęło się BMW Motorosport. W 1983 roku za pomocą BMW Serii 6 E24 stworzyli zmodyfikowaną, sportowa wersję, która w Europie jest znana jako M635CSi, a w Japonii i Stanach po prostu jako M6. Pod maską pracował silnik M88/3. Konstrukcja ta to 3.5-litrowa rzędowa szóstka, której pierwsza wersja oznaczona jako M88 napędzała pierwsze w historii BMW M, czyli model M1. Moc w silniku zamontowanym w M635CSi wynosiła 282 konie mechaniczne, a moment obrotowy wynosił 340 Nm. Oprócz tego modelu silnik ten zasilał także pierwsze M5.

BMW M635CSi zostało wyprodukowane w nakładzie prawie 6 tysięcy sztuk, a produkcja zakończyła się w 1989 roku. Wtedy też seria 6 została wycofana ze sprzedaży. Powrót nastąpił w 2003 roku za sprawą BMW serii 6 E63. Wtedy sportowe coupe zadebiutowało na rynku po 14 latach przerwy, a na wersję M6 trzeba było oczekiwać do 2005 roku. Wtedy światło dziennie ujrzało BMW M6 w wersji coupe, a rok później zaprezentowano kabrioleta. Pod maskę trafiła jednostka S85, czyli 5.0 V10, które można znaleźć także pod maską modelu M5. Było to pierwsze i do tej pory jedyne V10 stworzone przez markę z Bawarii. Produkcja pierwszej generacji zakończyła się w 2010 roku i w jej czasie z taśm wyjechało ponad 9 tysięcy coupe i ponad 5 tysięcy kabrioletów. Mimo, że samochód był oferowany tylko w automacie, to dzięki wprowadzeniu na amerykański rynek wersji z 6-biegowym manualem na świecie znajduje się dokładnie 701 takich egzemplarzy.

Trzecia i ostatnia do tej pory generacja M6 została pokazana w 2012 roku. Posiada 3 oznaczenia, gdyż coupe to F13, kabriolet F12, a wersja Gran Coupe, czyli de facto sedan to F06. Tym razem pod maskę trafiła jednostka S63, która w udoskonalonej postaci jest dziś używana w M5, M8, X5 M i X6 M oraz naturalnie wszystkich edycjach Competition wymienionych modeli. Samochód udało się sprzedać w liczbie ponad 15 tysięcy egzemplarzy, z których większość stanowiły modele Gran Coupe i wycofano go z produkcji w 2018 roku.

BMW M6 – dane techniczne

Najmłodsza generacja M6, która była produkowana w latach 2012-2018 mierzy 4897 mm długości, szerokość to 1919 mm, a wysokość sięga 1369 milimetrów. Masa własna to aż 1925 kilogramów dla coupe, 2055 kg dla kabrioleta, a Gran Coupe waży 1950 kilogramów.

BMW M6 – silniki i napęd

W generacji E63/64 pod maską była jednostka S85, czyli 5.0 V10, które generowało nawet 500 KM mocy, dzięki czemu przyspieszenie do 100 km/h w BMW M6 E63/64 trwa 4,6 sekundy. Prędkość maksymalna jest elektrycznie zablokowana na 250 km/h, ale z pakietem M-driver można było ją zwiększyć do aż 305 km/h. Silnik mógł operować w dwóch trybach. P400 i P500. W tym pierwszym moc była zmniejszana do 394 koni mechanicznych, a w drugim samochód korzystał ze wszystkich 500 KM.

Pod maską najnowszego M6 jest to samo 4.4 V8, które spotkamy dziś w wielu samochodach BMW M. Moc wynosi dokładnie 560 KM, a można było ją także podnieść o 15 KM z pakietem Competition. Dzięki temu sprint do setki zajmuje 4,2 sekundy, lub 4,3 s w przypadku kabrioletu.

BMW M6 – ceny na rynku wtórnym

Jest to samochód sportowy ze specjalnej linii, więc rynek wtórny nie jest ich pełny i egzemplarze to raczej kilkanaście modeli do wyboru, a nie kilkaset. Ceny pierwszej generacji są różne, dolny próg to najczęściej około 110/120 tysięcy. Za dobrze zachowane egzemplarze z niskim przebiegiem należy zapłacić nawet ponad 150 tysięcy złotych. Najtańsze M6 z 3 generacji to około 140/150 tysięcy. Mają one najczęściej spory przebieg, lub wady takie jak uszkodzony lakier, czy elementy karoserii. Za najmłodsze modele, lub takie z małym przebiegiem sprzedawcy proszą o ponad 250 tysięcy złotych.